۱۳۹۲ فروردین ۲۵, یکشنبه

در ستایش تنهایی

تنهایی، اصالت دارد. اصالت تنهایی در برابر هر "با هم" بودنی آشکار می شود. هر موقعیت "با هم"بوده گی، از یکسو بازی را از اختیار تو خارج میکند و از سوی دیگر، تو را وادار میکند که به یک وضعیت موقت وارد شوی. موقعیتی بی ثبات، شکننده و به همان میزان اضطراب آور. تعلیقی که سرخوشی ناشی از قرارگرفتن در آن، باعث وابستگی میشود.

در نقطه مقابل، تنهایی است: وضعیتی با ثبات، قابل تکیه، آرامشبخش، قابل پیشبینی و قائم به ذات. وضعیتی که نه هیچ «دیگری»، که حتی عظیم ترین وقایعی که بشر با آن به ناچار روبروست، یعنی دوگانه ی تولد و مرگ نیز نمیتوانند تداوم و پیشبینی پذیری آن را دچار انقطاع کند. تنهایی، عین تداوم است.
 
تنهایی را باید به مانند هر چیز عزیزی پذیرفت. نخستین گام پذیرش تنهایی، لمس آن است. از تنهایی نباید گریخت. با تنهایی باید نشست. با تنهایی باید آشنا شد. باید ناز تنهایی را کشید. باید زبان تنهایی را دانست. باید به تنهایی فرم داد. باید آهنگ تنهایی خود را یافت. تنهایی باید احساس کند که به او تکیه کرده ای. تنهایی باید وفاداری تو را به خودش یقین کند. تنهایی باید مطمئن شود که با چیزی یا کسی تاق زده نمیشود. باید تنهایی را به وجد آورد. و یک روز صبح زود، در گرگ و میش، در اعماق خواب آلودگی "با هم بوده گی"های جهان، تنهایی ناگهان به تو اطمینان میکند. و در آغوشت میگیرد. و آغوش تنهایی، امن ترین دلپذیر است. اصالتی مستور که در هیاهوها، به شکل عجیبی فراموش میشود...

۵ نظر:

  1. هميشه به دسته بندي كردن تنهايي، و پيدا كردن راهي براي فرار ازش به هر طريقي زياد فكر كرده بودم؛ ولي هرگز اين شكلي نديده بودمش. مرسي.عينك خوبيه ...
    شايد چون بيشتر لحظات همراهش بودم و به همين خاطر از بودن در جمع لذت بودم، خوبي‌هاشو درك نكردم و خيلي بهش نزديك نشدم .ولي با اينكه ميشه به تنهايي تكيه كرد خيلي موافق نيستم. البته ممكنه روزي به اون هم برسم .
    در ضمن ممنون از اينكه ازش حمايت كردي، گمونم خيلي خوشحال ميشه، چون بهم نشون دادي كه ميشه يه جوره ديگه هم بهش نگاه كرد.

    پاسخحذف
  2. منم تقریباً نظرم مشابه متینه.
    زیاد تنها بوده ام و به اندازه تو دوستش نداشته ام تا امروز. البته لازم به یادآوریه که من تک فرزند هم هستم. البته درست مثل متین. و این یعنی یک شق و شکل دیگه و بی بدیل از تنهایی. که تو تجربه اش نکرده ای بخاطر وجود خواهرت میزانسنو. این تنهایی خیلی وقتها قشنگ نیست.

    پاسخحذف
  3. درست ه.. آهنگ تنهایی هر آدمی از اولش خاص خودش بوده و خواهد بود..

    پاسخحذف
  4. عالی بود مهدی جان... خصوصا بند آخر... موافقم که هر کس به شیوه ای تنهایی رو شکل میده... اما تنهایی اگر نشه باهاش به آن شیوه هایی که در بند آخر گفتی رفتار کرد له می کنه... این را از این لحاظ میگم که می تونم با اطمینان بگم خودم، به خصوص تمام طول کودکی یکی از تنهاترین آدم هایی بودم که می شناختم. هنوز هم اگرچه دوستان نزدیک دارم، اما در کل تنها هستم هنوز. اما الان تازه دارم می فهمم که تنهایی نه تنها دیگه کمک نمی کنه که فرسوده می کنه. چون "هستن" فوق العاده سنگین و طاقت فرسا و له کننده ست. هر چه قدر تنهاتر باشی بیشتر فرصت داری این سنگینی رو لمس کنی و بهش فکر کنی. از جایی به بعد اگر آدم قوی باشه فوق العاده ست اما من که شخصا حس می کنم بیشتر دارم خم میشم

    پاسخحذف
  5. ممنونم شیماجان.. قبول دارم این خم شدن رو هم.. و فرسوده کردنش رو هم..

    پاسخحذف