۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه

ساطور (در الگوهای متفاوت تداوم آنها و انقطاع ما)

یکی از این شبکه های ماهپاره ای دارد از صبح به مناسبت برگزاری جلسه عمومی کاندیدای جمهوریخواهان امریکا که امروز است، تمام سخنرانی های سالانه ی کاندیدای جمهوریخواهان را از سالهای دهه 40 میلادی پخش میکند و الان به سال 2008 رسیده است.
با خودم فکر میکنم: ما چقدر میتوانیم در ایران چنین کاری کنیم؟ اصلن فقط صحبتهای کاندیداها و یا نه، رهبران یا رییس جمهوران منتخب مردم را پخش کنیم؟  پنجاه سال؟ سی سال؟ بیست سال؟ یا همین دو دوره ی گذشته اصلن؟ (همین آقای ا.ن فعلی حتی!)
آنوقت آدم یه شوکه میشود که ما اینجا مدام در حال انقطاعیم. و آنها مدام در حال انباشت. انباشت سرمایه اجتماعی. انباشت حافظه تاریخی.. و این در نهایت به نفع کل جامعه ی آنهاست. و ما، که ساطور به دست به طی تاریخمان ادامه میدهیم..

پانوشت: عکس را از همان سری کتابهای قبلی که گفتم گرفتم. و بینهایت معنادار بود برایم.. خواننده روی نام بنی صدر و عنوان کتابش خط زده شده بود و نوشته شد بود: "باطل شد".
 

 

۲ نظر:

  1. من قبل از اینکه از رختخواب بلند شوم دقایقی به جمع بندی افکار و رویاهایم میپزدازم و عجیب اینکه معمولا برنامه زندگی ام از میان همین افکار صبح گاهی رقم میخورد، بعد شروع میکنم به ترتیب به انجام کارهای که باید انجام بدهم، امروز قبل از ساعت 8 بیدار شدم، باید باغچه را جستچو میکردم باعچه واقعی نه مجازی اطلاعاتی نیاز دارم از نحوه طراحی و درختکاری و به طور کلی شرایط باغچه داری، اما یکی از گزینه ها وبلا شما بود، نگاهی به عناوین کردم میخواستم رد شوم اما مطالعه چند خط باعث شد کل پستهای صفحه اصلی را بخوانم، به نظرم در جای درستی قرار گرفته ای یک جامعه شناس واقعی که از مسائل جامعه اش میگوید، احساس نزدیکی غریبی با دغدغه هایت دارم، ولی حیف من خیلی دیر فهمیدم که باید جامعه شناسی میخواندم، اما به نظم چندان هم مهم نیست مهم این است که محتوای ما چیست نه برچسبها و نشانها. به هر حال آشنایی با شما اتفاق بسیار مثبتی برای من در همین اول صبح بود، البته هیچ اتفاقی در جهان وجود ندارد اینها عبارتها و توصیفاتی است که ما بر حسب عادت یا دریافت غلط بکار میبریم. پاینده باشید حسنخانی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز (خانم یا آقای) حسنخانی. ممنونم از متن بسیار زیبا، زلال و ماهتان. باید بگویم که با خوندنش یک عالمه انرژی مثبت گرفتم.. و این نشان از گرمای قلب و روح شماست که اینطور میتوانید به وساطتت کلمه ها، انرژی های مثبت شفاف به آدم هدیه کنید..
      اما گفته بودید "دیر" است. هیچ وقت دیر نیست. هیچ وقت برای هیچ چیز دیر نیست! به این جمله -لااقل در مواردی از این دست- اعتقاد دارم. مثالهایش هم در اطرافم و اطرافتان کم نیست.
      برایتان، و برای باغچه واقعی زیبای هوس برانگیزتان بهترین ها را میخواهم.

      شاد باشید و سلامت و در راه.

      حذف