۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه

چندپاره‌گی حافظه

ما معمولاً به دلایل زیاد و متفاوت دیدی کلی از تاریخ ایران و جهان نداریم؛ و از اون مهم‌تر از نسبت زمانی و تاریخی وقایع اتفاق افتاده در ایران و جهان. یعنی انگار برامون اینها در دو خط موازی پیش میرن. حتی در سه خط: وقایع ایران، وقایع اسلام و وقایع جهان. منظورم اینه اگه بهمون بگن زمانی که امام صادق زندگی میکرد در اروپا چه میگذشت؟ یا زمانی که در ایران امیرکبیر اصلاحاتش رو شروع میکرد در چین و ژاپن یا امریکا چه خبر بوده و کذا و کذا اصلن معمولن ذهنیتی نداریم.
شاید یه دلیلش سه مبداءی بودن وقایع تاریخیمون (شمسی/هجری/میلادی) و یکی به دلیل شیوه‌ی آموزش غلط تاریخ‌مون در مدرسه باشه که کلیت رو بهمون نمیدادن و فقط یه عالمه جزییات رو منتقل میکردن و میکنن و دلایل فراوون دیگه. این مسأله به نظرم خیلی مهمه و ما رو به حالت جزیره‌ای درآورده و ذهنمون رو علیل کرده.
باید با توجه کردن به این ضعف مدام به خودمون بگیم که: خب! این موقع در اروپا چی میگذشت؟ در ایران چی؟ در عالم اسلام چه خبر بود؟ و مثل این سؤالات.
مثلن برام جالب بود که امیرکبیر حدود 20 سال قبل از تولد ماکس وبر در آلمان، مدرسه دارالفنون رو در ایران دایر کرده بود.

در ضمن این سایت و کتاب با کنار هم گذاشتن این وقایع کمی از این خلاء رو برطرف میکنه و باور کنین که کنار هم دیدن این سه خط موازی و منطبق کردنش بر هم یه لذت عجیب و مورمورکننده‌ای داره. بیاین امتحان کنیم
http://ahmadyaghma.blogfa.com

حافظه و تاریخ، سپر و سلاح ماست.

۲ نظر:

  1. سلام
    من یه کار واجب با آقای شمادر مورد خانوم زهره احمدآبادی دارم. میتونید من رو بهشون لینک کنید.
    خ احمدآبادی یکی از مقالاتشون رو خوندم و چندتا سوال دارم. به من آقای حدادی گفتن که شما شماره تماس خ احمد آبادی رو دارید.
    جسارتا منو یه جور به خ احمد آبادی لینک کنید. ممنون
    میتونید برای شناخت من به وبلاگم سر بزنید
    حمید مسعودی ارشد پژوهش مشهد
    http://hamidmassoudi.blogfa.com

    پاسخحذف