۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۱, شنبه

زنانگی مردسالار!


صندلی جلوی تاکسی نشسته‌ام. از آریاشهر به سمت پونک. دختری خوش‌پوش و آرایش کرده، حدود 27، 28 ساله موبایل به گوش دست تکان می‌دهد و سوار می‌شود. دارد با دختری دیگر (که فهمیدم اسمش "مرضیه" است!) با داد و هوار حرف می‌زند. رسمن "داد" می‌زند ها! ظاهرن ماجرا اینطور است که دختر سومی راجع به این دختر سوار تاکسی حرفی زده و با خانواده‌اش تماسی گرفته که او را این‌طور عصبی کرده. فهمیدم که متأهل هم هست. آن دختر سوم مطلقه است ظاهراً. بلند بلند فحش‌های خواهر و مادر دار می‌دهد:
- خواهر "..."، من می‌دونم چی‌کارش کنم.. دهنشو "...". ..
چند لحظه بعد ماجرا جالب‌تر هم می‌شود:
- خیال کرده عوضی! زنگ می‌زنه خونه‌ی ما؟ تو بگو اگه آدم بودی شوهرت طلاقت نمی‌داد بدبخت مادر "..."! حالا من قسم خودم جان بابام که یه دهنی از این صاف کنم! زنگ می‌زنم خونه‌ی این پسره که دور و برش می‌گرده میگم این پرده نداره! صب کن حالا!
باید پیاده بشم. اما دلم می‌خاد باز بشنوم! حیف که دیرم شده...

با خودم فکر می‌کنم: عمق تسلط مردسالاری در یه جامعه از کتک زدن زن‌ها، از حبس کردنشون در خونه، از منع کردنشون از تحصیل یا اشتغال مشخص نمی‌شه. عمقش اونجایی مشخص می‌شه که خود یه زن، خودش رو از دید و چشم و پشت عینک یه مرد ببینه. یعنی "درونی کردن" ارزش‌های مردسالارانه. یعنی وقتی می‌خوای خودت رو ارزیابی کنی که زیبایی یا نه، از ملاک‌های مردپسند استفاده کنی، به این فکر کنی که "پسرها چه اندام و پوشش دخترانه‌ای رو بیشتر می‌پسندند این روزها؟" و خودت رو با این ملاک محک بزنی و هماهنگ کنی. جایی عمق این ساختار مردسالارانه مشخص می‌شه که حتی فحش‌هات (بی اون‌که به معناش فکر کنی) در قبال یه همجنس‌ات، فحش‌های تحقیر آمیز مردانه باشه. اونجایی معلوم می‌شه که ملاک "خوب بودن" و با عرضه بودن، طلاق داده نشدن از طرف یه مرد باشه! اونجایی معلوم می‌شه که یه زن برای تهدید یه زن دیگه، از اهرم بی‌نهایت مردانه ای مث "بکارت" و "پرده" استفاده کنه..
این‌ها نشون می‌ده که ساختارهای مردسالاری در ایران چقدر عمیق و ریشه‌داره..

۸ نظر:

  1. سلام
    چرا اینطوره؟
    آیا فقط در ایران اینطوره؟(به نظرم پاسخ به این سوال در تحلیل و رفع این مساله بسیار کمک کنندست )

    از همینجا از گسترش چنین ادبیات کثیفی ابراز بیزاری میکنم .هر وقت چنین فحشهایی میشنوم دوست دارم انگشتمو بکنم تو گوش همه دخترا که نشنون . که دلشون نشکنه .که تحقیر نشن . که از برادر و شوهرو باباشون متنفر نشن .

    پاسخحذف
  2. خیلی عالی بود. بله کاملا درسته. بله. به شخصه این موضوع که چطور یک خصیصه ی اجتماعی تا اونجا هویت افراد رو تسخیر می کنه که خود اونارو وادار به جبهه گیری علیه خودشون می کنه فکر کردم. نشونه های دیگرش هم دیده می شه به نظرم.مثلا همه ی ما، در دفاع از فردیت خودمون در برابر نظم توتالیتاریستیک حاکم بر جامعه، خیلی دوست داریم لیبرال باشیم. اما ببینید که آیا واقعا اینجوریه؟چطور در مورد ظاهر افراد قضاوت می کنیم و چطور ظاهر افراد رو منکوب می کنیم! هر کدوم از ما برای خودمون یک گشت ارشاد تر و تمیز و شیکیم!!

    پاسخحذف
  3. یه زمانی خودم رو تویِ بسیج پاره کردم که به این دختها بفهمونم نباید بذارن حتی برای حجابشون هم مردها تصمیم بگیرن امّا بازم وقتی سمینارِ اهمیت حجاب تشکیل می دادن، تمام سخنراناش مرد بودن!
    راستی لطفاً عکس ها رو جایی مثل پرشین گیگ بارگزاری کن که به این زودی حذف نشن. دیگه همه چیز رو که نمی شه به قوه ی تخیل سپرد!

    پاسخحذف
  4. به ناشناس عزیز: من هم نمی‌دونم که جاهای دیگه‌ی دنیا چطوره. من حتی نمی‌دونم جاهای دیگه‌ی ایران چطوره؟ حتی نمی‌دونم جاهای مختف همین تهران چطوره؟.. اینا احتیاج به دقت بیشتر و منظم‌تر و تحقیق‌های جدی‌تر داره..
    ناراحتی‌تون رو هم طبعن درک می‌کنم.

    پاسخحذف
  5. به سروش عزیز: جالب بود: ما همه یه پا گشت ارشادیم! :)

    پاسخحذف
  6. حامد جان واللا منم اعصابم خورد میشه کلی وقت میذارم برای پیدا کردن عکس مناسب و حتی ادیت کردن عکسه و بعد نابود میش. کلی گشتم تازه تا این سایت رو پیدا کردم که اینم تند تند نابود میشه عکساش. رفتم با پیشنهادت سراغ پرشین گیگ. اگه بشه خوبه. ممنون

    پاسخحذف
  7. اون توی آمریکا هیچ دختری به دختری نمیکه فاک یو یا فاک هر؟ ابنا مردانه است یا زنانه؟

    پاسخحذف
  8. دوست ناشناس عزیز؛
    این نکته‌ای که گفتین خیلی سؤال خوب و قابل تأملی بود. در این لطحه من فکر میکنم که بله، به کار بردن این قبیل واژه‌ها در فرهنگ امریکایی یا غربی (؟) هم نشون‌دهنده‌ی رواج داشتن و باقی‌موندن ارزش‌های مردسالارانه است. شما یعنی معتقدین که در این جوامع مردسالاری محو شده؟ به آمارهای میزان خشونت علیه زنان، نسبت پایین‌تر چشمگیر اونها در منصب‌های بالای جامعه و ... نگاه کنین.. در اونجا وضع ظاهرن بهتر از اینجاست اما اونجا هم ساختارهای تاریخی مردسالارانه هنوز وجود دارند..
    مثلن فراموش نکنیم که صنعت مد و س..ک..س با زنان این کشورها چه کرده: همین یکی دو سال پیش بود که چند نفر از زنان مدل به دلیل لاغری زیاد و اصرار بر لزوم تبعیت از ملاک‌های زیبایی که بر لاغری مفرط تأکید می‌کرد مردند. و این ملاک‌های زیبایی آیا زنانه است؟ آیا این صنعت‌های پولساز که از زن به عنوان ابژه استفاده میکنه آیا با عالم زنانگی منطبقه؟ من فکر نمیکنم..

    پاسخحذف