۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

صدقه، تخصصی شده و بوروکراتیزه



این عکس‌ها را امروز از میدان اصلی کرج گرفتم. به واژه‌ها یک بار دیگر نگاه کنیم: «دفتر معاونت توسعه‌ی کمک‌های مردمی» یک نهاد بوروکراتیک کامل برای انجام یک امر عبادی/اجتماعی. امری که تا پیش از این سی‌سال هرگز دولتی و متکی به خرده نظام سیاسی نبوده است.
از طرفی برای هر نوع کمک و نیتی یک صندوق کاملاً مجزا و مخصوص در نظر گرفته شده است:
اکرام ایتام، سلامتی امام زمان، جهیزیه، رد مظالم، شفاء مریضان، ... این حد از تخصصی شدن امر قدسی [اگر صدقه را امری کاملاً قدسی بدانیم] را من در سال‌های گذشته مشاهده نکرده بودم. تا جایی که من می‌دانم روال این بوده که چرایی مصرف و هدف نهایی مصرف این صدقات را خود فرد کنشگر و خدای او می‌داستند و او اگر نذر خاصی را در نظر نداشت پولش را در صندوق صدقاتی کلی می‌انداخت. نه این‌که برای هر نیتی صندوقی جدا در نظر گرفته شود.
من در این تصاویر، علاوه بر تداوم جریان بوروکراتیزه شدن مداوم مدیریت امر قدسی، نوعی تخصصی شدن رابطه‌ی انسان و خداوند را شاهد بودم.

۶ نظر:

  1. مهدی جان یه 5000 تومن از طرف من بنداز تو سلامتی امام زمان با هم حساب می کنیم. جان من پشت گوش نندازی ها.

    پاسخحذف
  2. با سلام
    در صورت تمایل آماده تبادل لینکم
    www.bihijab.blogspot.com

    پاسخحذف
  3. به یزدان: سلام. انداختم! از بدهکاری 150 هزارتومانیم کم کن! :)

    به "بی‌حجاب" عزیز: اولن چه اسم جالب و پارادوکسیکالی گذاشتین برای وبلاگتون. اما من راستش از این بازی "تبادل لینک" خوشم نمیاد. به نظرم هر کس باید بره و بگرده و چیزی رو که واقعن دوست داره بذاره گوشه‌ی وبلاگش.. نه اینکه یه جور "معامله" و "مبادله".. از لطفتون ممنونم.

    پاسخحذف
  4. فکرشو بکن ماکس وبر زنده بود و اینا رو میدید گمون کنم از نظریه بوروکراتیزاسیونش دست می شست به کلی !!

    پاسخحذف
  5. مهدی جان رد مظالم با 200 تومن می شه؟ اگه بشه چی می شه!!اگه بشه عوض منم بنداز بعدا حساب می کنیم

    پاسخحذف
  6. به زخمه و آقا آرش: چه عرض کنم واللا! :))

    پاسخحذف