۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

جلسه‌ی دفاع کارشناسی ارشد: فردا

جلسه‌ی دفاع تز کارشناسی ارشد

عنوان:
نسبتِ بین برابری و نابرابری در عدالتِ آموزشی:
مطالعهٔ موردیِ سازمانِ ملیِ پرورشِ استعدادهایِ درخشان (سمپاد)

استاد راهنما:
دکتر حسین کچویان

اساتید داور:
دکتر علیرضا محسنی تبریزی
دکتر حمید پارسانیا

دانشجو:
محسن صبوریان

چکیده:
در این تحقیق برآنیم تا با سنجشِ نظریِ نسبتِ بینِ برابری و نابرابری در نظریهٔ عدالتِ اجتماعی بهطورِ عام و عدالتِ آموزشی به طورِ خاص، به این پرسشِ تجربی پاسخ دهیم که سازمانِ ملیِ پرورشِ استعدادهایِ درخشان (سمپاد) در ایران، چه نسبتی با عدالتِ آموزشی دارد. عمده تأکیدِ ما در این پژوهش نسبت‌سنجیِ نظری بینِ عدالت، برابری و نابرابری است و از بابِ محک‌زدنِ یافته‌هایِ نظریِ تحقیق، به یک پژوهشِ موردیِ تجربیِ دربابِ نهادی آموزشی در ایران دست زده‌ایم. برایِ این کار پس از انتخابِ روشِ پژوهش در بخش اولِ تحقیق، یعنی روشِ تاریخی-مقایسه‌ای برای قسمتِ نظری و موردپژوهی برای قسمتِ تجربی، پژوهش را در سه بخشِ مجزای دیگر دنبال کرده‌ایم. دو بخش دوم و سوم به رویکرد نظری به مسئله و بخشِ چهارم نیز به پژوهشِ موردی اختصاص دارد. در بخشِ نظریِ تحقیق، تقسیمی بین نظریات سنت و تجدد قائل شده‌ایم و به عنوان مواردی از نظریهٔ عدالتِ سنتی از افلاطون، ارسطو و فارابی نام برده‌ایم. در این بخش نشان داده شده که علی‌رغمِ تفاوت‌هایی در اندیشهٔ سیاسی-اجتماعیِ این متفکرین، سرشتِ واحدی بر ساختارِ نظریاتِ آن‌ها حاکم است. همهٔ این متفکرین با قائل شدن به مفهومِ سعادت و خیریتِ اعلایِ آن، عدالت را در نسبتِ با این مفهوم غایت‌گرایانه فهم می‌کردند. آن‌ها به دلیلِ اعتقاد به سرشتِ نابرابرِ بشر، عدالت در مفهومِ توزیعیِ آن‌را اساساً مرادفِ با برابری تلقی نمی‌کردند و صورتِ واحدی که بر نظریهٔ همهٔ آن‌ها حکم‌فرماست، «اعطاءِ به هرفرد به قدرِ شایستگی اوست». در سویِ دیگر نظریاتِ متأخرِ عدالت با تأکید بر نظریهٔ رالز و منتقدین او را موردِ بررسی و سنجش قرار گرفته است. در این بخش پس از مروری به پیشینه و استلزاماتِ لیبرالیسم و یک نظریهٔ لیبرالیِ اخلاقی، به تفصیل به بیان نظریهٔ عدالتِ رالز و پیش‌فرض‌های فلسفی و اخلاقی آن پرداخته‌ایم و تأکیدِ او بر نابرابری و تفاوت را موردِ توجه قرار داده‌ایم. نهایتاً به بررسی نسبتِ بین عدالت، برابری و نابرابری در موردِ سمپاد پرداخته‌ایم و درباب نظریهٔ عدالتِ مقومِ سمپاد، با تکیه بر نظریاتِ عدالتِ سنت و تجدد، و با توجه به نظرِ مؤسسین و مدرسینِ این سازمان، نظریهٔ عدالتِ سنت را توجیه‌گرِ نابرابریِ آموزشیِ عادلانه‌ای دانسته‌ایم که به‌نوعی قرینِ نظامِ آموزشی سمپاد است.

زمان:
فردا/دوشنبه/27دیماه
۱۱ الی ۱۲:۳۰

مکان:
بزرگراه جلال آل احمد،
دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران،
تالار دکتر شریعتی

۳ نظر:

  1. این پایان نامه به معنای واقعی کلمه مزخرف بود! 20 بار گفتم، بازم میگم حیف اون 500 تومن پول تاکسی ای که برای زود رسیدن به جلسه دادم و یه روز تعطیل بی امتحانمو خراب کردم!!!
    یک کنفرانس دانش آموزی از این بیشتر تحلیل داشت!!!

    پاسخحذف
  2. سلام.ازاینکه روز وساعت دفاعیه ها رو اطلاع میدی ممنون وسپاسگزار.فارغ ازمحتوا،ماکه ازدانشگاه دیگرهستیم وعلاقمند تنها ازاین طریق مطلع میشویم.درصورت امکان چند روز زودتر اعلام نمایید

    پاسخحذف
  3. به ناشناس عزیز: سلام. خواهش میکنم. روی چشم. من به محض با خبر شدن میذارمشون. گاهی فقط دیر با خبر میشم.
    در راه باشین و پر جوانه..

    پاسخحذف