۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

دین‌خوانی در مترو!

امروز، توی مترو، جا نبود و ایستادم تا کرج. وسط ردیف‌ صندلی‌ها. دست کردم توی کوله‌ام و کتاب "درآمدی بر جامعه‌شناسی دین" ِ زاکرمن رو در آرودم و شروع کردم ایستاده به خوندن. نگاهم افتاد به ردیف صندلی سمت راستی، یه پیرمرد تر و تمیز نشسته بود و داشت کتاب می‌خوند. اصولن دیدن کتاب خوندن مردم به خصوص در محیط‌‌های عمومی و به‌خصوص‌تر در خودروها و مترو خوشحالم می‌کنه. دقیق شدم ببینم چه کتابی رو میخونه: "دین یهودیت و مسیحیت در ایران"! برام جالب شد! ا! این بنده خدا هم که داره کتاب دین میخونه!! خوشحال‌تر شدم! نگاهم رو از اون برداشتم و یهو دیدم یه جوونی در ردیف کناری، بغل پنجره، با قیافه‌ای کاملن مذهبی (ریش و ...) هم داره مداد به دست کتاب میخونه. باز ویرم گرفت:"چی میخونه یعنی؟" زل زدم و دیدم بالای صفحه نوشته: نوگرایی دینی!!
میدونین، دوست دارم الان یهو تعمیم بدم و بی پروا، فارغ از تمام آموخته‌هام بنویسم: دین اومده در سیبل مطالعه و توجه ایرانی‌ها. دین موضوع تأمل و بازاندیشی ایرانی‌های شهرشین واقع شده.. دین...
حیف که نمیشه تعمیم داد! اما تا حدی هم معنی‌دار بود. مزه‌اش که موند زیر زبون من امشب!

۸ نظر:

  1. بابا تو اگه دست کسی مارکس هم دید شک نکن که قضیه یه سرش وصله به دین

    پاسخحذف
  2. نفهمیدم منظورتو یاشار.

    پاسخحذف
  3. خب یعنی مارکس هم از دین گفته ،پس اگه دیدی کسی مارکس میخونه فکرنکن حتما داره اقتصاد میخونه یا بی دین شده یا چریک.
    ترجیح میدم وقتی درحال حرکتم کتاب نخونم چون چشمانم درد میگیره.
    دلم میخاد دوباره متن یاشار رو بخونم کجاست. خدا لعنتشون کنه حذفش کردن!!!
    مَثَل من پارسی زبان و حروف، مَثَل مادریست که 32 کودک اهدایی دارد و برخی از کودکان شبیه هم است. حالا یکی بیاد حتا از رو شوخی بگه این بچه های شبیه رو بنداز دور. چه حالی میشه مادره. حالا حالاها باید بکشی از اون ایده ات و از دست من!!!له شدن برا یه دقیقشه

    پاسخحذف
  4. راست میگی ها خیلی جالبه
    شک من عاشق این شک هستم همه چیزو از ادم میگیره ولی اگه این رد کردن از همون قدم نخست نباشه!

    ولی خب نه شاید حتی اگه رد کردن از همون قسمت اول هم باشه باز جالبه که نوگرایی دینی در دست کسی باشه حتی در سطح کاملا ارتجاعی اش!

    پاسخحذف
  5. ممنون از نظر شاگرد مهاجر.
    اما من نگفتم "ارتجاعی" ها. مگه از روی قیافه میشه تشخیص داد کی مرتجعه و کی نیس؟! مثلن میرحسین و رهنورد هم قیافه شون مذهبیه اما در پیشونی حرکت اصلاحی هستن. یا خاتمی و بقیه. من گفتن قیافه‌ی "مذهبی"..
    مخلص

    پاسخحذف
  6. لذت بردم
    جواد

    پاسخحذف
  7. ناشناس و بیداری عزیز؛
    ممنونم از لطفتون

    پاسخحذف